«Νερά» σε πλοία τράνζιτ

2' 32" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Το συμβάν ενός πλοίου τράνζιτ παραμονές των Χριστουγέννων στα νερά της Μυκόνου έγινε αφορμή να «δοκιμαστούν» οι εθνικές και διεθνείς διατάξεις σε ό,τι αφορά τις υποχρεώσεις πλοιοκτητών και ιδιοκτητών για ζημίες έναντι τρίτων.

Το πλοίο «Little Seyma», με σημαία Παναμά, που μετέφερε 2.700 τόνους ζωοτροφών είχε αναχωρήσει από λιμάνι της Ρωσίας με προορισμό την Αμμόχωστο και παρουσίασε εισροή υδάτων στο μηχανοστάσιό του. Λόγω των ισχυρών ανέμων που έπνεαν στη θαλάσσια περιοχή, δεν μπόρεσε να το προσεγγίσει πλοίο ανοικτής θαλάσσης του Λιμενικού Σώματος και ρυμουλκό.

Παρά το γεγονός ότι οι εννέα Ουκρανοί και οι τρεις Αζέροι ναυτικοί διεσώθησαν, το φορτίο άρχισε να «διαρρέει» στη θάλασσα. Σε εκείνο ακριβώς το χρονικό σημείο –παραμονές Χριστουγέννων– η κατά τα άλλα αξιόπιστη ασφαλιστική εταιρεία του πλοίου ενημερώνει το υπουργείο Ναυτιλίας ότι η πλοιοκτήτρια εταιρεία δεν έχει πληρώσει την ασφάλεια και ότι το πλοίο είναι ανασφάλιστο για τις ζημίες που έχουν προκληθεί έναντι τρίτων.

Για πόσο ισχύει

Να σημειωθεί ότι όσο το πλοίο δεν είναι ναυάγιο την ευθύνη για τις ζημίες έναντι τρίτων έχει η ασφάλεια που έχει ασφαλίσει το μηχανοστάσιο και… αφού γίνει ναυάγιο. Τι γίνεται όμως αν η ασφαλιστική εταιρεία επιμείνει ότι ο πλοιοκτήτης δεν έχει εξοφλήσει την ασφάλεια; Ο διοικητής της Αρχής Λιμένων Δ. Μπακόπουλος παρατήρησε, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», ότι μια ασφάλεια συνεχίζει να ισχύει κάποιες μέρες μετά την καταγγελία της –ανάλογα με το τι γράφει κάθε συμβόλαιο στα «ψιλά γράμματα»– και ζήτησε με σήμα του στους λιμενάρχες της χώρας να μην επιτρέπουν να αποπλέουν πλοία στην περίπτωση που δεν είναι σε θέση να αποδείξουν ότι έχουν πληρώσει τα ασφάλιστρά τους.

Οι νομικοί εκπρόσωποι της εταιρείας αμφισβήτησαν τη δυνατότητα της πολιτείας να επιβάλει παρόμοια μέτρα, όμως η επίδειξη της βεβαίωσης ασφάλισης είναι απαραίτητος όρος ώστε να δοθεί πράσινο φως για απόπλου από ελληνικό λιμάνι.

«Τι νόημα θα έχει μια βεβαίωση ασφάλισης για την οποία η ασφαλιστική εταιρεία εκ των υστέρων θα μας λέει ότι δεν ισχύει επειδή η πλοιοκτήτρια δεν έχει πληρώσει;» αναρωτήθηκε μιλώντας στην «Κ» στέλεχος του ΥΕΝ υπό τον όρο της ανωνυμίας.

Τελικά, η ασφαλιστική εταιρεία του «Little Seyma» δέχθηκε την τελευταία ημέρα του 2017 «σε εθελοντική βάση», όπως διαβεβαίωσαν δύο πηγές της ασφαλιστικής αγοράς την «Κ», να καλύψει και το πλοίο και το φορτίο. Από την πλευρά του, ο κ. Μπακόπουλος απέσυρε το σήμα για το υποχρεωτικό της επίδειξης βεβαίωσης ασφάλισης θεωρώντας ότι και η ασφαλιστική εταιρεία εξάντλησε την καλή της πίστη έναντι του ελληνικού Δημοσίου.

Και για τράνζιτ

Πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», το ελληνικό Δημόσιο θα επιχειρήσει τις προσεχείς εβδομάδες να ρυθμίσει νομοθετικά την ευθεία απαίτηση κατά ασφαλιστή ακόμα και για πλοία που διέρχονται τράνζιτ από τα ελληνικά χωρικά ύδατα, εξαιτίας του φόβου ότι θα μπορούσαν να προκύψουν από ξένης σημαίας πλοία τράνζιτ πολλά περιστατικά αντίστοιχα με εκείνα του «Αγία Ζώνη ΙΙ».

Αυτό, χωρίς να είναι σε θέση το Δημόσιο να ζητήσει αποζημιώσεις για θαλάσσια ρύπανση αλλά και για την ανέλκυση του πλοίου, όπως προβλέπεται τώρα για τα πλοία που κινούνται εντός των ελληνικών χωρικών υδάτων μετά το νομοσχέδιο που ψηφίσθηκε τον Νοέμβριο, με αφορμή το ατύχημα στον Σαρωνικό στις αρχές του περασμένου Σεπτεμβρίου.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή