Ενας αμφίβιος δεινόσαυρος σαν κύκνος

Τον πρώτο αμφίβιο σαρκοβόρο δεινόσαυρο ο οποίος έμοιαζε λίγο με κύκνο και λίγο με πάπια, ανακάλυψαν παλαιοντολόγοι στην έρημο Γκόμπι της νότιας Μογγολίας.

Ο ασυνήθιστος δεινόσαυρος (ο οποίος ονομάζεται Halszkaraptor escuilliei ή εν συντομία Halszka) ζούσε κατά την Κρητιδική περίοδο πριν από περίπου 75 εκατομμύρια χρόνια και περνούσε, τουλάχιστον ένα μέρος του χρόνου του, στο νερό.

Ο λαιμός του έμοιαζε με κύκνου και τα μπροστινά πόδια του με πάπιας, ενώ το σώμα του διέθετε και άλλα περίεργα χαρακτηριστικά, που θυμίζουν ένα μείγμα υδρόβιου ερπετού και πουλιού.

Οι Eυρωπαίοι, Kαναδοί και Mογγόλοι ερευνητές, με επικεφαλής τον Αντρέα Γκάου του ιταλικού Γεωλογικού και Παλαιοντολογικού Μουσείου «Τζιοβάνι Καπελίνι» της Μπολόνιας, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό Nature, πραγματοποίησαν τρισδιάστατη ανάλυση του σκελετού του απολιθώματος στις εγκαταστάσεις του Ευρωπαϊκού Συγχρότρου (μικροτομογραφία ακτίνων-Χ πολλαπλής ανάλυσης).

Οι επιστήμονες εκτιμούν ότι πρόκειται για ένα άγνωστο έως σήμερα είδος αμφίβιου θηρόποδου, που περπατούσε στα δύο του πόδια όταν βρισκόταν στην ξηρά. Από την άλλη, χρησιμοποιούσε τόσο τα πόδια του σαν της πάπιας, που διέθεταν φονικά δρεπανόμορφα νύχια όσο και τον μακρύ λαιμό τού κύκνου, αφενός για να προχωρά και να κάνει ελιγμούς μέσα στο νερό και αφετέρου για να κυνηγά την τροφή του.

Το νέο απολίθωμα μαζί με δύο άλλα αινιγματικά απολιθώματα, δημιουργούν μια νέα υποοικογένεια δεινοσαύρων (Halszkaraptorinae), συγγενική με τον Βελοσιράπτορα (Velociraptor).

Προσαρμογή

Ενώ τα θηρόποδα, που περιλαμβάνουν όλους τους σαρκοβόρους δεινόσαυρους (Τυραννόσαυρο, Βελοσιράπτορα κ.ά.), είχαν γίνει ο φόβος και ο τρόμος στην ξηρά, δεν είχαν καταφέρει να κυριαρχήσουν αντίστοιχα στο νερό. Ομως, η νέα ανακάλυψη δείχνει ότι μερικά τουλάχιστον θηρόποδα είχαν κάνει τις αναγκαίες ανατομικές αλλαγές, ώστε να μπορούν να προσαρμοστούν και σε υδρόβια περιβάλλοντα.

O δεινόσαυρος που ανακαλύφθηκε πρόσφατα έχει άγνωστο παρελθόν, που καλύπτεται από μυστήριο όπως και η ικανότητά του να κολυμπάει. Η ερευνητική ομάδα γνωρίζει μόνο ότι είναι 75 εκατομμυρίων ετών και ότι προήλθε από τη Μογγολία αλλά όχι όταν βρέθηκε. Κι αυτό διότι αφού ανακαλύφθηκε πωλήθηκε στη μαύρη αγορά. Επί χρόνια, πιθανώς για πολλές δεκαετίες, φυλάσσονταν σε ιδιωτικές συλλογές στην Ιαπωνία και τη Βρετανία προτού καταλήξει στα χέρια των ερευνητών. Αυτό το άγνωστο παρελθόν του μαζί με τα παράδοξα χαρακτηριστικά του έκαναν πολλούς παλαιοντολόγους να αμφισβητήσουν την αυθεντικότητά του. Η ερευνητική ομάδα έπρεπε πρώτα από όλα να επιβεβαιώσει ότι στην πραγματικότητα δεν ήταν ένας σωρός από οστά και γύψο κολλημένα μαζί. Γι’ αυτό τον λόγο και πραγματοποίησαν την τομογραφία στο Σύγχροτρο. Οπως επισημαίνει ο παλαιοντολόγος Βίνσεντ Φερνάντεζ, «το πλάσμα αυτό έμοιαζε με εξωγήινο. Ηταν σαν μια ανάμειξη πραγμάτων που είχαν μπει τυχαία μαζί».