Ο «αγώνας δρόμου» για το δρομολόγιο, οι απρόβλεπτοι παράγοντες και το λάθος

Ο «αγώνας δρόμου» για το δρομολόγιο, οι απρόβλεπτοι παράγοντες και το λάθος

2' 13" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η παρ’ ολίγον ναυτική τραγωδία στην Ιο και η αδιαμφισβήτητα τεράστια οικονομική ζημία που έχει υποστεί το πλοίο, η οποία αναμένεται πάντως να καλυφθεί από την ασφαλιστική του εταιρεία, επαναφέρουν μετ’ επιτάσεως στο προσκήνιο σειρά ερωτημάτων. Από τα κυριότερα είναι αυτό της δυνατότητας πλήρους διασφάλισης ακόμα και από απρόβλεπτους παράγοντες ή και ανθρώπινο λάθος, το κατά πόσον οι υποδομές στα λιμάνια είναι επαρκείς, το εάν η ναυσιπλοΐα εποπτεύεται επαρκώς (ειδικά καθώς στην περίπτωση του Blue Star «Patmos» εικοτολογείται πως από το λιμάνι της Ιου εξερχόταν άλλο ιδιωτικό σκάφος και ο ελιγμός προς αποφυγήν του οδήγησε στο ατύχημα) και, βέβαια, το κατά πόσον τηρούνται τα όρια ταχύτητας κατά τον κατάπλου και τον απόπλου των πλοίων. Οσον αφορά το τελευταίο, οι περισσότεροι Ελληνες γνωρίζουν τις μάλλον υψηλές ταχύτητες με τις οποίες πολλά ακτοπλοϊκά, ειδικά τα ταχύπλοα, μπαίνουν στα λιμάνια.

Σύμφωνα με εγνωσμένου κύρους καπετάνιους και πλοηγούς με τους οποίους επικοινώνησε η «Κ», ισχύει ο εκάστοτε Γενικός Κανονισμός Λιμένων, που προβλέπει πως οι ταχύτητες δεν πρέπει να ξεπερνούν τους πέντε κόμβους εντός των ορίων του λιμανιού. Εκτός εάν υπάρχει άλλος κανόνας από το συγκεκριμένο λιμάνι. Οι ίδιες πηγές όμως θεωρούν αυτό το όριο ξεπερασμένο από την τεχνολογία και την αξιοπλοΐα των νεότερων πλοίων, ενώ παράλληλα υπογραμμίζουν πως πολλά από τα ακτοπλοϊκά δεν «ακούν» στο πηδάλιο με τόσο μικρές ταχύτητες. Επιπλέον, τα όρια του λιμανιού είναι συνήθως πολύ μικρά, όπως στην περίπτωση της Ιου, όπου το σημείο πρόσκρουσης βρίσκεται εκτός τυπικών ορίων λιμανιού παρά το γεγονός πως ο φυσικός λιμένας, ο κόλπος, ξεκινά ακριβώς εκεί.

Αδιαμφισβήτητα το θέμα για μια χώρα όπως η Ελλάδα με 16.000 χιλιόμετρα ακτογραμμής είναι κρίσιμο αφού συμβαίνουν ατυχήματα ακόμα και από απόνερα πλοίων σε ακτές. Την ίδια ώρα, ο αυξημένος θαλάσσιος τουρισμός και τα χιλιάδες σκάφη αναψυχής δέχονται «πίεση» από τις ρότες των ακτοπλοϊκών. Ομως τα ακτοπλοϊκά, με τη σειρά τους, καλούνται από τη νομοθεσία, αλλά και το επιβατηγό κοινό να τηρούν με ευλάβεια τα ωράρια των δρομολογίων τους. Ακόμη και έτσι όμως, γεγονός παραμένει ότι οι ελληνικές θάλασσες είναι από τις ασφαλέστερες παγκοσμίως, σύμφωνα με μεγάλους διεθνείς ασφαλιστικούς οργανισμούς.

Τι ακριβώς συνέβη με το Blue Star «Patmos» θα χρειαστεί πάντως ακόμα χρόνος για να γίνει γνωστό. Στο πλοίο έχει μεταβεί κλιμάκιο του νηογνώμονά του, προκειμένου να εκτιμήσει επακριβώς τις ζημιές που έχει υποστεί, ενώ προανάκριση για το περιστατικό διενεργείται από το λιμεναρχείο Ιου. Εν τω μεταξύ, εκεί επιχειρεί από χθες κλιμάκιο αποτελούμενο από επαγγελματίες δύτες, καθώς και στελέχη του Κλάδου Ελέγχου Επιθεώρησης Πλοίων του Αρχηγείου Λιμενικού Σώματος και της Ελληνικής Ακτοφυλακής. Αλλά η δουλειά των δυτών είναι πολύ δύσκολη, καθώς η ορατότητα του νερού, σύμφωνα με το Λιμενικό, ήταν καθ’ όλη τη διάρκεια της Τετάρτης πολύ περιορισμένη, λόγω ρευμάτων και άλλων τοπικών παραμέτρων.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή