Μπλόκα και «αντάρτικο» στην Εγνατία Οδό

Μπλόκα και «αντάρτικο» στην Εγνατία Οδό

2' 51" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Στοιχειώνει το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού. Παρά τις πιέσεις των θεσμών και τις προσπάθειες του ΤΑΙΠΕΔ, η διαδικασία παραχώρησης της εκμετάλλευσης της Εγνατίας Οδού συνεχίζει να βαλτώνει. Από τη μια πλευρά, το «αντάρτικο» των εργαζομένων της Εγνατίας Οδού Α.Ε. και, από την άλλη, ο νόμος περί παραχωρήσεων που ψήφισε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ τον περασμένο Αύγουστο έχουν ναρκοθετήσει τη διαδικασία αυτή, αλλά και μια σειρά άλλων παραχωρήσεων. Ο βασικός στόχος όμως είναι η Εγνατία Οδός, στην οποία οι πολιτικοί, σε αντίθεση με ό,τι ισχύει στις άλλες παραχωρήσεις, έχουν να αντιμετωπίζουν και τη δυσαρέσκεια των τοπικών κοινωνιών.

Σε ό,τι αφορά τους εργαζομένους, επί πολλούς μήνες έχουν καταφέρει να τορπιλίσουν τη διαδικασία επιλογής αναδόχων για την κατασκευή έξι σταθμών διοδίων. Μέχρι σήμερα διενεργήθηκαν μόνον δύο διαγωνισμοί που αφορούν τους σταθμούς Θεσσαλονίκης (Ωραιόκαστρο) και Ασπροβάλτας. Αντιθέτως, πρόσφατα ματαιώθηκαν οι διαγωνισμοί κατασκευής των σταθμών διοδίων στο Βενέτικο Γρεβενών και στον Αλιάκμονα Κοζάνης, ενώ σε εκκρεμότητα, με συνεχείς μεταθέσεις της ημερομηνίας διενέργειάς τους, βρίσκονται οι διαγωνισμοί για την κατασκευή των σταθμών σε Καβάλα και Στρυμωνικό.

Οι μεταθέσεις/ματαιώσεις των διαγωνισμών οφείλονται κατά κύριο λόγο στις απεργιακές κινητοποιήσεις των εργαζομένων. Οι τελευταίοι κηρύσσουν 24ώρες απεργίες κατά τις ημέρες διεξαγωγής των διαγωνισμών, με αποτέλεσμα είτε τη μετάθεση είτε τη ματαίωσή τους. Αυτό συνέβη στις 15 Μαρτίου, ημερομηνία διεξαγωγής του διαγωνισμού για την κατασκευή του σταθμού διοδίων Θεσσαλονίκης, στις 27 Απριλίου, ημερομηνία διεξαγωγής των διαγωνισμών για Βενέτικο και Αλιάκμονα κ.ά. Πριν από λίγες ημέρες ο Σύλλογος Εργαζομένων ΤΕΟ σχεδίαζε απεργία για τις 27 Ιουλίου, με στόχο να αποτρέψει τη διεξαγωγή του διαγωνισμού για τους σταθμούς διοδίων σε Καβάλα και Στρυμωνικό. Η διοίκηση της εταιρείας μετέθεσε τον διαγωνισμό για 8 Αυγούστου, αλλά θεωρείται σίγουρο ότι και οι εργαζόμενοι θα αποφασίσουν την ίδια μετάθεση της απεργίας τους.

Το ΤΑΙΠΕΔ, ειδικά μετά την αποχώρηση του Στέργιου Πιτσιόρλα από το τιμόνι του, επιχειρεί να φανεί συγκαταβατικό απέναντι στους πολέμιους της αποκρατικοποίησης. Ετσι, κρατά χαμηλούς τόνους. Σημειώνεται ότι μια άτυπη διερεύνηση του ενδιαφέροντος για την Εγνατία Οδό είχε ξεκινήσει από πέρυσι τον Οκτώβριο, αλλά ποτέ δεν μετουσιώθηκε σε πραγματικό ενδιαφέρον, με δεδομένες τις πολυπλευρές αντιδράσεις στο έργο. Αξίζει να σημειωθεί ότι η διοίκηση του Ταμείου πληρώνει συμβούλους, προκειμένου να γίνουν μελέτες σχετικά με την κυκλοφορία στον αυτοκινητόδρομο, την ποιότητα του οδοστρώματος κ.λπ. Πρόκειται για μελέτες που λογικά θα έπρεπε να διεξάγει η ίδια η εταιρεία διαχείρισης του αυτοκινητοδρόμου, όχι ο κάτοχος του δικαιώματος παραχώρησής του. Και επειδή το ΤΑΙΠΕΔ δεν εμπιστεύεται τη διοίκηση της Εγνατίας Οδού, διεξάγει μόνο του τις συγκεκριμένες μελέτες που είναι κρίσιμες για την αποτίμηση του δικαιώματός του.

Ωστόσο, δεν είναι μόνον μια εχθρική διοίκηση και οι εργαζόμενοι της Εγνατίας Οδού, που αντιτίθεται στην παραχώρηση του αυτοκινητόδρομου. Οι τελευταίοι απέκτησαν άλλον ένα σύμμαχο, που είναι ο νόμος 4413/2016, που ψηφίστηκε τον περασμένο Αύγουστο, περί ανάθεσης και εκτέλεσης συμβάσεων παραχώρησης. Ο συγκεκριμένος νόμος, αν και θεωρητικά αποτελεί προσαρμογή της εθνικής νομοθεσίας στην κοινοτική οδηγία 2014/23/Ε.Ε., στην ουσία εισάγει διαδικασίες και εργαλεία, που βρίσκονται πέρα και πάνω από τις επιδιώξεις της κοινοτικής οδηγίας. Κατά βάση, ο νόμος καθιστά το υπουργείο Υποδομών «τροχονόμο» κάθε σύμβασης παραχώρησης. Για παράδειγμα, στο άρθρο 59 του νόμου, ορίζεται ότι όλα τα στοιχεία του φάκελου κάθε ανάθεσης και εκτέλεσης μιας παραχώρησης καταχωρίζονται υποχρεωτικά και ηλεκτρονικά στη Γενική Γραμματεία Υποδομών. Μάλιστα, όπως αναφέρει ο νόμος, «η παράβαση της υποχρέωσης του προηγούμενου εδαφίου συνιστά πειθαρχικό παράπτωμα των αρμοδίων οργάνων». Φυσικά τα νέα βαρίδια που προστίθενται δεν αφορούν μόνον την Εγνατία Οδό, αλλά όλες τις παραχωρήσεις που πρόκειται να ακολουθήσουν.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή