Στο SAT Lab των Εκπαιδευτηρίων «ΠΑΛΛΑΔΙΟ» οι μαθητές βλέπουν… τον ήχο!

Στο SAT Lab των Εκπαιδευτηρίων «ΠΑΛΛΑΔΙΟ» οι μαθητές βλέπουν… τον ήχο!

3' 9" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ταλάντωση, αρμονική κίνηση, συχνότητα, στάσιμο κύμα, συμβολή, συντονισμός… φυσικές έννοιες που, κάποιους, μας δυσκόλεψαν αρκετά ως μαθητές και που πολλές φορές με κόπο ανασύρουμε από τα βάθη της σχολικής μας μνήμης. Οι μαθητές μιας σχολικής τάξης Γυμνασίου, όμως, αποφάσισαν να κάνουν τα πράγματα πιο απλά για όλους: με τη βοήθεια των καθηγητών Φυσικής, Τεχνολογίας και Μουσικής σκέφτηκαν να χρησιμοποιήσουν εμπειρικές παρατηρήσεις, για να δώσουν μορφή στα ηχητικά κύματα και με αυτόν τον τρόπο να κατακτήσουν απόλυτα τις αντίστοιχες φυσικές έννοιες αλλά και να κάνουν το επιπλέον βήμα που χρειάζεται η κατάκτηση της γνώσης: να μπορέσουν να τις παρουσιάσουν και να τις εξηγήσουν σε κοινό.

Βρεθήκαμε στο 1ο Μαθητικό Συνέδριο Έρευνας και Επιστήμης, στο ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος, την Κυριακή, 12 Μαρτίου, στο κεντρικό αμφιθέατρο, όπου έγιναν παρουσιάσεις μαθητών από σχολεία της χώρας. Δεκάδες ομάδες με εντυπωσιακά πειράματα και παρουσιάσεις συγκεντρώθηκαν για πρώτη φορά, ώστε να παρουσιάσουν τη δουλειά τους με τη μορφή ολοκληρωμένων ερευνητικών εργασιών και να έρθουν σε επαφή με την επιστημονική μεθοδολογία. Όλα εδώ παραπέμπουν στην έρευνα και δείχνουν ότι μέσα από τέτοιες πρωτοβουλίες προετοιμάζεται η νέα γενιά των Ελλήνων επιστημόνων. Η αγάπη των διοργανωτών για την επιστήμη δημιούργησε ιδανικές συνθήκες επιστημονικής συζήτησης, ανταλλαγής απόψεων, παρουσίασης εργασιών και ώσμωσης μεταξύ των συμμετεχόντων μαθητών.

Η ομάδα των παιδιών του Γυμνασίου των Εκπαιδευτηρίων ΠΑΛΛΑΔΙΟ ήταν από τις πιο νέες ηλικιακά ομάδες του συνεδρίου: «Η παρουσίαση στο συνέδριο ήταν μια όμορφη και αξέχαστη εμπειρία. Τα πειράματα που πραγματοποιήσαμε ήταν μαγικά και πολύ εντυπωσιακά», μας λέει η Μελπομένη Στεργίου, μαθήτρια της Β’ Γυμνασίου.

«Αναζητούσαμε πάντα ένα project που να συνδυάζει Μουσική και Φυσική, ώστε τα παιδιά να συνειδητοποιήσουν ότι τα ίδια ακριβώς φαινόμενα που μελετούν με μαθηματική αποτύπωση στο εργαστήριο Φυσικής είναι που μας βοηθούν να συνθέτουμε ήχους στην αίθουσα μουσικής του σχολείου», εξηγεί ο κ. Ηλίας Καλούδης, ο καθηγητής Μουσικής του σχολείου. Τα πειράματα που είδαμε στην παρουσίαση των παιδιών ήταν εντυπωσιακά: δίσκοι με σωματίδια που εμφανίζουν διάφορα σχήματα ανάλογα με τη μουσική με την οποία διεγείρονται, υγρά με σύνθετους σχηματισμούς στην επιφάνειά τους, χορδές που ταλαντώνονται σε αργή κίνηση, πειράματα συμβολής κυμάτων στην πισίνα του σχολείου. Σε κάποια από αυτά τα πειράματα, οι μαγευτικοί ήχοι που έπαιζαν τα παιδιά σε πραγματικό χρόνο με τη βοήθεια του καθηγητή Μουσικής οπτικοποιούνταν μέσω ακουστικών και μηχανικών διατάξεων ώστε ο παρατηρητής να μπορεί να παρακολουθήσει την ηχητική διέγερση να μετασχηματίζει την ύλη μπροστά στα μάτια του.

Ο κ. Γιώργος Νούλας, Διευθυντής του Γυμνασίου των Εκπαιδευτηρίων ΠΑΛΛΑΔΙΟ, καθηγητής Φυσικής, μας λέει: «Στο σχολείο μας έχουμε οργανώσει ένα πρωτοποριακό εργαστήριο επιστημών, τεχνών και τεχνολογίας, το SAT Lab, το οποίο ασχολείται τόσο με τη διδασκαλία των αντίστοιχων αντικειμένων σε Νηπιαγωγείο, Δημοτικό, Γυμνάσιο και Λύκειο, όσο και με την εκπαιδευτική έρευνα. Πλαισιωνόμαστε από εξαιρετικούς επιστημονικούς συνεργάτες και στόχος μας είναι να διευρύνουμε την έρευνα διαθεματικά: στο σημερινό πείραμα, δύο αντικείμενα που είναι θεωρητικά ασύμβατα στα πλαίσια του διδακτικού προγράμματος, η Φυσική και η Μουσική, ενώθηκαν για να φτιάξουν ένα εντυπωσιακό αποτέλεσμα».

«Η επιστημονική έρευνα και μεθοδολογία είναι κεντρικό κομμάτι της διδασκαλίας μας. Τα παιδιά μας έρχονται σε επαφή με τη διδασκαλία STEΑM (Science, Technology, Arts, Engineering, Mathematics) ήδη από την ηλικία του Νηπιαγωγείου με το πρόγραμμα Science Kids που περιλαμβάνει πειράματα μηχανικής προσαρμοσμένα σε μικρές ηλικίες. Στόχος μας είναι στη διάρκεια της μαθητικής ζωής μέχρι το Λύκειο, οι μαθητές να έρθουν σε επαφή με την επιστημονική μεθοδολογία, την τεκμηρίωση, την απόδειξη – αντικείμενα που παλιότερα αγγίζαμε μόνο στο Πανεπιστήμιο. Πολύ σημαντικό όμως είναι να καταλήγουν σε συγκεκριμένα συμπεράσματα και να μπορούν να τα παρουσιάσουν σε κοινό», μας εξηγεί ο Δρ. Παναγιώτης Καράμαλης, Καθηγητής Τεχνολογίας και επικεφαλής του τμήματος Έρευνας και Τεχνολογίας των Εκπαιδευτηρίων ΠΑΛΛΑΔΙΟ.

Η δική μας ευχή είναι να δούμε και άλλες τέτοιες πρωτοβουλίες σε επιστημονικό-ερευνητικό επίπεδο από ελληνικά σχολεία. Η έρευνα και η τεχνολογία είναι οι κρίσιμοι μοχλοί ώστε η χώρα μας να πραγματοποιήσει ένα δημιουργικό άλμα στο μέλλον.

Link: www.palladio.edu.gr

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή