Εθελοντές μάνατζερ από τις ΗΠΑ

Εθελοντές μάνατζερ από τις ΗΠΑ

3' 39" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Εθελοντές από το ALBA σε ελληνικές επιχειρήσεις

Αντικείμενο μελέτης για δεκάδες πανεπιστήμια σε όλο τον κόσμο έχουν γίνει οι συνέπειες της ελληνικής κρίσης. Τα αντανακλαστικά των επιχειρήσεων, το ένστικτο επαγγελματικής «επιβίωσης», αλλά και το πείσμα των ανθρώπων που δουλεύουν προσέλκυσαν το ερευνητικό ενδιαφέρον καθηγητών και φοιτητών που έρχονται στη χώρα μας για να διαπιστώσουν εκ του σύνεγγυς τις ιδιομορφίες της ελληνικής κρίσης.

Το 2014, ο διευθυντής του ALBA Αλέξης Κοσμέλης και η ομάδα του φρόντισαν να αξιοποιήσουν το παραπάνω ενδιαφέρον, συντονίζοντας ομάδες φοιτητών που φθάνουν από τις ΗΠΑ, ώστε να βοηθήσουν μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις να λύσουν προβλήματα που αντιμετώπιζαν. «Οι φοιτητές θα αποκτούσαν μοναδικές εμπειρίες πάνω σε πολύ ιδιαίτερες περιπτώσεις, εκπονώντας την πτυχιακή τους εργασία και οι επιχειρήσεις θα ελάμβαναν δωρεάν συμβουλές υψηλής αξίας πάνω στα ζητήματα που τους απασχολούν», αναφέρει ο κ. Κοσμέλης, περιγράφοντας την αξία του προγράμματος.

«Οι επιχειρήσεις υποβάλλουν συγκεκριμένα ερωτήματα και οι φοιτητές τα αναλύουν ως σύμβουλοι. Μέσα από τακτική επικοινωνία, αντιλαμβάνονται καλύτερα την περίπτωση και κατά την επίσκεψή τους στην Ελλάδα παρουσιάζουν την πρότασή τους», εξηγεί ο ίδιος. «Ο λόγος που επιλέξαμε να τρέξουμε αυτό το πρόγραμμα είναι γιατί βλέπαμε την ανάγκη των επιχειρήσεων αυτών να λάβουν συμβουλευτικές υπηρεσίες και ταυτόχρονα την αδυναμία τους να τις πληρώσουν. Παράλληλα, είναι μια ιδιαίτερα δυνατή εκπαιδευτική εμπειρία που προσφέρει πολλαπλότητα δεξιοτήτων στους φοιτητές».

Οι ωφελημένοι

Η «Κ» συνομίλησε με τρεις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στο λιανεμπόριο και συνεργάστηκαν με τις ομάδες.

«Ενα μυαλό, όσο καλό και να είναι, υστερεί απέναντι στα τέσσερα», σχολιάζει στην «Κ» η κ. Εβελίνα Μπάκιντα, που δραστηριοποιείται επιχειρηματικά στο Ηράκλειο της Κρήτης τα τελευταία χρόνια. Ως πρώην στέλεχος στις εξαγωγικές εταιρείες, συσσώρευσε εμπειρία που ήθελε να την αξιοποιήσει σε κάτι δημιουργικό: έφτιαξε καλλιτεχνικές συσκευασίες δώρων που περιείχαν γερή δόση Ελλάδας με παραδοσιακά προϊόντα. «Γνώριζα τι έπρεπε να κάνω για να προωθήσω τη δουλειά μου στο εξωτερικό, αλλά η συνεργασία μου με τέσσερα νέα παιδιά μού έδωσε μια διαφορετική ματιά στο μάρκετινγκ. Φρέσκα μυαλά με φρέσκες ιδέες. Αυτό χρειαζόμουν για να ενισχύσω την εμπειρία του καταναλωτή και τα παιδιά μού έδειξαν τον τρόπο».

Η αξιολόγηση του προγράμματος αποτελεί ίσως τη σημαντικότερη στιγμή για την ομάδα του κ. Κοσμέλη. Τα συμπεράσματα έπειτα από κάθε κύκλο δίνουν σημαντικές πληροφορίες σχετικά με την κατάσταση στην επιχειρηματική πραγματικότητα. «Εις ό,τι αφορά τις επιχειρήσεις, βλέπουμε ότι, πέραν της λήψης συμβουλευτικών υπηρεσιών, εκτίθενται σε ένα διεθνές πλαίσιο συνεργασίας, καταλαβαίνουν καλύτερα τυχόν διαπολιτισμικές διαφορές και επιταχύνουν τη λήψη αποφάσεων. Μέσα από αυτές τις συνεργασίες ξεφεύγουν από τα στενά όρια της προβληματικής καθημερινότητας και έχουν αφορμή να σκεφτούν στρατηγικά».

Η Μαρία Βασιλάκη φτιάχνει ρούχα στην μπουτίκ της στο κέντρο της Πάτρας. Οπως χαρακτηρίστηκα περιγράφει στην «Κ», η μεγαλύτερη πρόκληση για την ίδια ήταν η μετατροπή της βιοτεχνίας σε μια μάρκα που θα μπορεί να πουλάει εκτός της τοπικής αγοράς. «Μου έλειπε το στρατηγικό πλάνο. Εξήγησα το όραμα που είχα για τα ρούχα που ράβω, καθώς επίσης και τα συγκριτικά πλεονεκτήματα που θεωρώ ότι έχω έναντι των ανταγωνιστών και τα παιδιά δόμησαν ένα επιχειρησιακό πλάνο. Ουσιαστικά έβαλαν τις σκόρπιες ιδέες μου σε μια σειρά και καταστρώσαμε από κοινού ένα ρεαλιστικό σχέδιο με το οποίο σήμερα πορεύομαι», καταλήγει.

Αντιπροσωπευτικό δείγμα

«Στις περισσότερες περιπτώσεις επιλέγουμε ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα της ελληνικής επιχειρηματικής πραγματικότητας. Από τεχνολογικές startups μέχρι παραδοσιακές δραστηριότητες», λέει ο Αλέξης Κοσμέλης περιγράφοντας τον τρόπο που το πρόγραμμα λειτουργεί στην Ελλάδα. «Με αυτόν τον τρόπο οι ξένοι φοιτητές αντιλαμβάνονται τι πραγματικά συμβαίνει στη χώρα και όχι μόνο στην Αθήνα».

Ο κ. Κοσμέλης διαπίστωσε ότι τους Αμερικανούς φοιτητές τούς εντυπωσιάζει περισσότερο η διαφορετικότητα των ιδεών/επιχειρήσεων, σε συνδυασμό με το υψηλό επίπεδο του ελληνικού επιχειρηματικού πνεύματος. «Τους αρέσει να ανακαλύπτουν το νέο και το καινοτόμο στην Ελλάδα, ενώ σε πολλές περιπτώσεις τα βρίσκουν πραγματικά δύσκολα με τις απαιτήσεις των πελατών τους». Επίσης, τους εντυπωσιάζει η φιλοξενία που τους επιφυλάσσουν οι συνεργάτες στην Ελλάδα, ενώ απορούν πώς μπορούν οι Ελληνες επιχειρηματίες και ανταποκρίνονται στις τόσες γραφειοκρατικές δυσκολίες. «Θυμάμαι χαρακτηριστικά την περίπτωση μια ομάδας ανδρών φοιτητών που είχε αναλάβει δύο Ελληνίδες designers γυναικείων τσαντών. Παρά την αδυναμία τους να καταλάβουν το προϊόν, κατάφεραν να αναδείξουν τα σωστά στρατηγικά διλήμματα της επιχείρησης και να προχωρήσουν σε εξαγωγικές προτάσεις».

Παρόμοια εμπειρία έζησε και ο Αλέξανδρος Αλεξάνδρου στη Λήμνο, όπου η επιχείρηση τοπικών προϊόντων του εξελίχθηκε και πλατφόρμα παροχής εμπειριών σε όσους φθάνουν στο νησί. «Οι διαφορετική οπτική των Αμερικανών βοήθησε πολύ στη βελτίωση του προϊόντος, καθώς και στην εξέλιξή του. Μου πρότειναν αλλαγές που είχαν ουσιαστική εφαρμογή αλλά δεν τις είχα σκεφτεί», αναφέρει.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή