«Περισσότερο ο θείος μου, παρά ο “μύθος”»

«Περισσότερο ο θείος μου, παρά ο “μύθος”»

4' 0" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Film Socialisme» του Ζαν-Λικ Γκοντάρ (2010): Ενα κρουαζιερόπλοιο διασχίζει τη Μεσόγειο. Οι επιβάτες του είναι ένας Γάλλος και ένας Ρώσος αστυνομικός, ένας Παλαιστίνιος πρέσβης, η Πάτι Σμιθ. Στο δοκιμιακό, λογοτεχνικό και Ιστορικό αυτό ταξίδι, «συναντάει» ο θεατής όλες τις «πατρίδες», νοητές και πραγματικές, που υπήρξαν καθοριστικές για την εξέλιξη του κόσμου, όπως τον γνωρίζουμε σήμερα. Χωρισμένο σε τρία κεφάλαια («Αυτά τα πράγματα», «Η δική μας Ευρώπη», «Οι ανθρωπότητές μας») το «Film Socialisme» δεν διαθέτει αφηγηματική δομή.

«Film Catastrophe» του Πολ Γρίβα (2018): Ενα γοητευτικό, παιγνιώδες, επινοητικό, making off της ταινίας «Film Socialisme», που προβάλλεται στο 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης (αρχίζει σήμερα και ολοκληρώνεται στις 10 του μηνός). «Τρία χρόνια μετά τα γυρίσματα της ταινίας του Γκοντάρ στο “Costa Concordia”, το κρουαζιερόπλοιο ναυάγησε. Είχα την ιδέα να ανακατέψω τις δικές μου εικόνες από το γύρισμα με αυτές που τράβηξαν οι επιβάτες στη διάρκεια του ναυαγίου και παίχτηκαν τότε παντού, σε όλα τα κανάλια και στο Ιντερνετ», λέει ο Πολ Γρίβας, εξηγώντας πώς προέκυψε η δική του εκδοχή. «Ολη η παραγωγή ήταν πολύ ιδιόμορφη. Ημαστε ένα συνεργείο από τέσσερα άτομα, που κάναμε τα πάντα. Πάνω στο πλοίο ήμαστε σαν τουρίστες, κανείς δεν μας ήξερε ή δεν ασχολιόταν μαζί μας, κανείς δεν ήξερε τον Γκοντάρ ή την Πάτι Σμιθ… Ενας άλλος πλανήτης. Αυτό μας επέτρεψε να συγκεντρώσουμε ένα πολύ δυνατό υλικό. Πολλά από τα πλάνα που γυρίστηκαν δεν τα χρησιμοποίησε ο Γκοντάρ, έτσι τα συμπεριέλαβα στη δική μου ταινία».

Ο 49χρονος δημιουργός, γεννημένος στο Μεξικό, κάτοικος Γαλλίας και ταξιδευτής του κόσμου, είναι γιος του διακεκριμένου διευθυντή φωτογραφίας και συνεργάτη διεθνών φεστιβάλ Αλέξη Γρίβα και της Βερονίκ, αδελφής του Ζαν-Λικ Γκοντάρ. Ο Πολ Γρίβας ανήκει καλλιτεχνικά και οικογενειακά στο στενό περιβάλλον του Ελβετού σκηνοθέτη – μύθου του ευρωπαϊκού κινηματογράφου, πρωταγωνιστή και συνιδρυτή της γαλλικής νουβέλ βαγκ. Εχει δουλέψει ως βοηθός του στις μικρού μήκους «Les Ponts de Sarajevo» και «3x3D», η «Μουσική μας», το πρόσφατο «Adieu au language».

«Περισσότερο ο θείος μου, παρά ο “μύθος”»-1

Ο Πολ Γρίβας και στο βάθος ο Γκοντάρ από τα γυρίσματα στο κρουαζιερόπλοιο «Costa Concordia».

– Την πρώτη φορά που συναντήσατε τον Γκοντάρ, είδατε σε αυτόν τον θείο ή έναν κινηματογραφικό μύθο;

– Δεν είμαι σίγουρος ότι θυμάμαι την πρώτη φορά… Θα πρέπει να ήμουν παιδί, στο Μεξικό, όπου γεννήθηκα και μεγάλωσα. Στα τέλη του ’70 ο Ζαν-Λικ ήταν στη διαδικασία μιας ταινίας και για μένα ήταν περισσότερο ο αδελφός της μητέρας μου παρά ο «μύθος». Δεν γνώριζα τίποτα για τις ταινίες του. Είχα εξάρτηση από το «Star Wars» και θυμάμαι ότι δεν μπορούσα να καταλάβω γιατί δεν συμμεριζόταν τον ενθουσιασμό μου όταν με υπερηφάνεια του έδειξα τη συλλογή μου από τους δίσκους των Kiss!

– Πώς θα περιγράφατε τον Γκοντάρ;

– Εργάζεται πολύ και είναι απολύτως αφοσιωμένος στο επόμενο πρότζεκτ του. Είναι επίσης πολύ αστείος, χωρίς να σημαίνει ότι δεν έχει τις δύσκολες, σκοτεινές ώρες του, αλλά γελάει πολύ και κάνει αστεία. Πολλοί που είδαν το «Film Catastrophe» άλλαξαν την εικόνα που είχαν για τον άνθρωπο. Αν θέλετε ένα πορτρέτο του Γκοντάρ, δείτε απλώς τις ταινίες του. Οι ταινίες του μιλούν γι’ αυτόν.

– Αποτελεί ο Γκοντάρ έμπνευση για εσάς;

– Οι ταινίες του, ναι. Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι προσπαθώ να αντιγράψω το ύφος του. Στο «Film Catastrophe» παίζω με τη δική του κινηματογραφική γλώσσα, αλλά τη θεωρώ επίσης μια πολύ δική μου ταινία όπου το κωμικό, το παράλογο και ο ψηφιακός πειραματισμός συνυπάρχουν, ως στοιχεία διαρκώς παρόντα.

– Πώς προέκυψε ο τίτλος «Film Catastrophe»; Πώς συνδυάζεται με το «Film Socialisme»;

– Θα μπορούσαν οι δύο ταινίες να αλλάξουν τίτλους, να πάρει η μία τον τίτλο της άλλης, χωρίς πρόβλημα. Η εμπειρία του σοσιαλισμού (ή ό,τι αποκαλούμε σοσιαλισμό) συνδέεται μέχρι σήμερα με καταστροφές. Οι όροι «σοσιαλισμός» και «καταστροφή» μπορούν κάλλιστα να αλλάξουν θέση, ταιριάζουν και στις δύο ταινίες. Νομίζω, πάντως, ότι μπορεί να παρακολουθήσει κανείς το «Film Catastrophe» χωρίς να γνωρίζει το «Film Socialisme», αν και είναι ενδιαφέρον να δει κανείς τη μια ταινία μετά την άλλη για να αντιπαραβάλει τις εικόνες, παρατηρώντας πώς μπορούν να χρησιμοποιηθούν με τον ίδιο ή διαφορετικό τρόπο και τι περιεχόμενο προσδίδει η κάθε χρήση. Είναι ταινίες αυτόνομες, που βρίσκονται σε διάλογο.

Μελλοντικά σχέδια

Αν ζητήσει κανείς από τον Πολ Γρίβα (γνωρίζει πολλές γλώσσες, ελληνικά καταλαβαίνει αρκετά αλλά δεν μιλάει), να χαρακτηρίσει το «Film Catastrophe», συνοψίζει: «Ενα πορτρέτο του Γκοντάρ επί το έργον». Ποιο θα είναι το επόμενο βήμα του; «Πάντα έχω σχέδια σε ύπνωση, στον σκληρό δίσκο. Καταγράφω στην κάμερά μου πολλές εικόνες από την καθημερινότητά μου, τα ταξίδια μου και αργότερα, όταν τις ξαναβλέπω και τις μοντάρω, όπως σε ένα παιχνίδι, συχνά ανακαλύπτω πράγματα που δεν τα είχα δει την πρώτη φορά. Προηγείται τώρα ένα σχέδιο για τη Βοσνία, μια χώρα που έχω επισκεφθεί πολλές φορές από το 1996, σε διαφορετικές περιστάσεις, μια χώρα που με έχει επηρεάσει πολύ».

​​​Το ντοκιμαντέρ «Film Catastrophe» προβάλλεται αύριο, Σάββατο, στην αίθουσα «Τώνια Μαρκετάκη» (5 μ.μ.) και την Κυριακή 3 Μαρτίου στην αίθουσα «Παύλος Ζάννας» (13.15).

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή